سبزوار ، خیابان مطهری ، مطهری 10

صندوق پستی 419

05144022

دارای 20 خط همزمان

Iran - Sabzevar

P.O.BOX : 419

محمد حسین مجیدی، عضو هیات مدیره سیمان لار سبزوار

سهامدار درصدی سبزوار وارد بورس می شود. آخرین خبرها از شرکتی که ارزش آن طی دو سال ۵۰ برابر شده است.

Mr Majidiگفتگوی ویژه بورس ۲۴ با محمد حسین مجیدی مدیرعامل سنجش سهام سیمان سبزوار

۱٫ دلیل رشد قابل توجه قیمت سهام سیمان لار سبزوار در ماه های قبل چیست؟

با توجه به سیاست های کلان اقتصادی و اقبال عمومی به بازار سرمایه بخشی از رشد سهام ناشی از این موضوع بوده است . اما سیاست گذاری ها و فعالیت های هیات مدیره جدید باعث افزایش فروش هم از منظر قیمتی و هم از منظر تناژی شد. همچنین تغییر ساختار شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار که از زیرمجموعه های شرکت سیمان لار سبزوار است قطعا بر افزایش قیمت سهام اثر گذاشته است. البته سیاست افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در دستور کار قرار گرفت و این موضوع هم اثرات مضاعفی را بر افزایش قیمت سهام سیمان سبزوار گذاشت.

۲٫ آخرین تحولات در مورد افزایش نرخ حدود ۶۰ درصدی سیمان چیست؟ این موضوع در روزهای آینده محقق خواهد شد؟
در خصوص افزایش نرخ ، انجمن سیمان در تلاش است که این افزایش نرخ محقق شود. بر اساس اطلاعاتی که بنده در این خصوص دارم این افزایش نرخ منتظر تصمیمات در وزارت صمت می باشد. بنده انتظار دارم این افزایش نرخ محقق شود چون با افزایش شدید هزینه ها در صورتی که افزایش نرخ صورت نپذیرد شرکت های تولید کننده سیمان با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

۳٫ با توجه به بهره برداری از واحدهای جدید سیمانی در منطقه شمال شرق کشور و فزونی عرضه بر تقاضا در این ناحیه، برنامه شرکت در این زمینه چیست؟
همانطور که در گزارش عملکرد شرکت سیمان لار سبزوار افشا شد، فروش شرکت در خرداد ماه به حدود ۶۷ هزار تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۳۰ هزار تنی در فروش ماهانه داشته است و همچنین مبلغ کل فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد چشمگیر ۱۷۰ درصدی را نشان میدهد. لذا به نظر میرسد سیاست های هیات مدیره برای افزایش فروش مناسب بوده است. تمرکز بر بازارهای جدید، تمرکز بر افزایش کیفیت محصول تولیدی، برنامه ریزی برای حمل سیمان و …. همه از برنامه هایی بوده است که منجر به این افزایش فروش در شرکت شده است . به نظر بنده با ادامه این سیاست ها شرکت سیمان سبزوار توانایی رقابت در منطقه شمال شرق کشور را خواهد داشت و انشالله برنامه ریزی های انجام شده منجر به رشد فروش در آینده شود.

۴٫ افزایش سرمایه شرکت در چه مرحله ای است؟ پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع قبلی، تاریخ جدید برای برگزاری مجمع جدید چه زمانی است؟
مجمع نوبت اول برای تصویب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی های شرکت پس از اخذ مجوز سازمان بورس در آخرین روز خرداد ماه سال جاری برگزار شد و البته به حد نصاب نرسید، هیات مدیره و مخصوصا مدیرعامل محترم در حال مذاکراتی با سازمان بورس در مورد برگزاری آنلاین مجمع می باشند . در این خصوص با توجه به اینکه موضوع برگزاری آنلاین مجامع با شرط داشتن حق رای سهامدارن آنلاین هنوز در کشور اتفاق نیفتاده است به نظر می رسد سبزوا می تواند اولین شرکتی باشد که این مجمع را برگزار کند. امیدواریم خبرهای خوبی از این بابت به اطلاع سهامدارن محترم برسد.
۴٫ در صورت محقق شدن تجدید ارزیابی دارایی ها، آیا براوردی از رشد هزینه های استهلاک شرکت دارید؟ آیارشد هزینه ها از این محل شرکت را زیان ده نخواهد کرد؟
برای پاسخ به این سوال نظر شما را به گزارش توجیهی افزایش سرمایه جلب می کنم . در این گزارش آمده است مازاد هزینه های استهلاک ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها در سال ۱۳۹۹ در حدود ۶ میلیارد تومان می باشد البته با تمهیدات اندیشیده شده این هزینه استهلاک می تواند کمتر شود. بررسی های ما نشان میدهد در صورتی که شرکت موفق به اجرای برنامه بودجه خود شود این هزینه های استهلاک باعث زیان ده شدن شرکت نخواهد شد. البته هیات مدیره جدید برای پرداخت سود به سهامدارن صرفا دیدگاه سیمانی ندارد و با تمرکز بر حوزه های مختلف سرمایه گذاری از جمله سرمایه گذاری در حوزه بازار سرمایه سعی بر این دارد که سیمان سبزوا به عنوان یک شرکت تولید کننده سیمان نباشد بلکه با تمرکز بر سایر فعالیت های اقتصادی در آینده ای نزدیک سود های خوبی را بدست آورد. گواه این موضوع گزارش منتشر شده صورت وضعیت پرتفو سه ماهه شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار است که در سه ماهه ابتدای سال ۹۹ سودی بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایجاد شده است که این عدد در ۹ ماهه سال مالی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان می باشد.

۸٫ داستان سهام های امانی پیرامون شرکت چیست؟ چه سرانجامی برای آن متصور هستید؟
همانطور که در شفاف سازی منتشر شده در سامانه کدال مورخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۹۹ به اطلاع عموم رسید تعدادی در حدود ۱۲ میلیون سهام متعلق به سهامدارانی است که در زمان پذیره نویسی به دلیل کسری مدارک تعیین تکلیف نشده بودند. بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته این دسته از سهامداران پس از مراجعه به امور سهام سیمان سبزوار و تکمیل مدارک و مستندات سهام ایشان از کد شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار به کد اشخاص منتقل خواهد شد. تا کنون تعداد ۸۳۰ هزار سهم متعلق به این سهامداران به کد معاملاتی ایشان منتقل شده است.

۹٫ آیا شرکت برنامه ای برای ورود شرکت های زیر مجموعه به بورس دارد؟
سیمان سبزوار در حال حاضر سرمایه گذاری های مختلفی در حوزه های مختلف داشته است. داروسازی طاها، شرکت بنیان بتن، شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار از نمونه این سرمایه گذاری ها می باشد. بر اساس سیاست های کلی و در راستای تبدیل شدن به هلدینگ سرمایه گذاری قصد داریم به مرور این شرکت ها را توسعه داده و در بازار بورس پذیرش کنیم .

۱۰٫ فروش سهام شرکت سبزوا از سوی شرکت سنجش سهام تا چه زمانی تداوم دارد؟ آیا امکان خروج کامل از سهامداری سیمان سبزوار وجود دارد؟
در خصوص سهام امانی به هیچ عنوان این سهام به فروش نخواهد رسید، اما در خصوص واگذاری سهام غیر امانی در بازار در راستای اجرای قانون حاکمیت شرکتی گام برداشته شده است و قطعا در ادامه اجرای قانون در دستور کار هیات مدیره می باشد.

۱۱٫ بر اساس صورت های مالی شرکت سنجش سهام در سال قبل اقدام به سرمایه گذاری در سهام شرکت های جدید نموده است. برنامه شرکت در خصوص این سرمایه گذاری ها چیست؟ نگهداری، خروج و یا توسعه سرمایه گذرای ها؟
طبیعتا تصمیمات سرمایه گذاری بر اساس متغیر های کلیدی اقتصادی و افق پیش رو اتخاذ خواهد شد. هدف اصلی منافع شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار است. در راستای این هدف بر اساس سیاست های کلی با شرایط فعلی نگهداری و توسعه سرمایه گذاری های سود ده و خروج از سرمایه گذاری های غیر مولد در دستور کار هیات مدیره قرار دارد. یکی دیگر از برنامه های اصلی شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار ورود به سرمایه گذاری های بلند مدت با هدف سرمایه گذاری مدیرتی می باشد.

۱۲٫شنیده ها در مورد ورود سهام شرکت سنجش سهام به بازار سرمایه را تایید می کنید؟
یکی از برنامه های اصلی شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار ، پذیرش این شرکت در بازار بورس می باشد. در این راستا افزایش سرمایه به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان در حال انجام است و شرکت برنامه افزایش سرمایه به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومانی را در پیش دارد. بدین منظور با مشاوران عرضه و پذیرش جلسات متعددی برگزار شده است و بعد از جمع بندی نسبت به انتخاب مشاور عرضه و پذیرش اقدام خواهد شد و پس از طی مراحل قانونی شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار در بورس پذیرش خواهد شد.

۱۳٫ با توجه به سرمایه اسمی شرکت، تنها قصد درج و گشایش نماد را دارید یا قرار است با افزایش سرمایه فرایند پذیرش و عرضه اولیه را طی نمایید.
با توجه به برنامه شرکت در خصوص افزایش سرمایه و در دست اقدام بودن مراحل افزایش سرمایه انشالله کلیه فرآیند پذیرش و عرضه اولیه طی خواهد شد.

۱۴٫شرکت سنجش سهام ماهیت هلدینگ خواهد داشت یا سرمایه گذاری؟ آیا قصد گرفتن کرسی در شرکت های سرمایه پذیر را دارید؟ استراتژی شمادر خرید سرمایه گذاری ها کسب سود از نوسانات قیمتی است و یا سود تقسیمی شرکت ها؟
همانطور که در سوال قبلی به آن اشاره شد، با توجه به سیاست های کلان حوزه سرمایه گذاری برنامه ورود به شرکت ها به صورت مدیریتی در دستور کار قرار دارد. شرکت سنجش سهام پتانسیل تبدیل شدن به هلدینگ را دارد. برنامه ی بلند مدت ما برای این شرکت تبدیل شدن به هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری است البته تا رسیدن به این هدف فاصله زیادی داریم اما این هدف قابل دستیابی است. در واقع استراتژی کلان شرکت کسب سود است . این سود چه از نظر سود تقسیمی و چه از نظر استفاده از نوسانات قیمتی قابل دستیابی است. بنابراین ترکیبی از این استراتژی ها برای کسب سود در دستور کار قرار دارد

۱۵٫تمرکز سبد سهام شرکت بر روی چه صنایعی خواهد بود؟ آیا همچون ماه های گذشته عمده تمرکز شما بر روی سهام شرکت های سیمانی (سبزوا – سجام – سمتاز – سفارس) خواهد بود؟
با توجه به شناختی که از صنعت سیمان داشتیم بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری ها در این صنعت متمرکز شد. همچنان اعتقاد داریم این صنعت در بسیاری از نماد ها پتانسیل رشد دارد. بنابراین بر اساس شرایط فعلی همچنان صنعت سیمان مورد توجه شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار است.

۱۶٫آیا برنامه ای برای خرید سرمایه گذاری در سهام و طرح های خارج از بورس را دارید؟
قصد داریم واحد بررسی سرمایه گذاری های مولد غیر بورسی را در این شرکت راه اندازی کنیم قاعدتا در صورتی که طرح توجیهی اینگونه سرمایه گذاری ها مورد قبول کارشناسان ما قرار گیرد. به عنوان یک گزینه در هیات مدیره شرکت مطرح خواهد شد و در صورت تامین اعتبار این سرمایه گذاری ها اقدام به سرمایه گذاری خواهیم کرد.

۱۷٫با توجه به ورود شرکت به سهامداران درصدی دو شرکت فن آوا و نیروسرمایه، قصد تداوم خرید و افزایش سهام خود در این شرکت ها را دارید؟
سرمایه گذاری هایی که به صورت عمده صورت می پذیرد بر اساس تحلیل های بنیادی و بلند مدت انجام گرفته است. لذا طبیعی است که با این استراتژی بلند مدت در شرایطی که افزایش سرمایه گذاری ها در این شرکت ها را سودمند تلقی کنیم و در صورت تامین منابع مالی می تواند این موضوع صورت پذیرد.

اسکرول به بالا