سبزوار ، خیابان مطهری ، مطهری 10

صندوق پستی 419

05144022

دارای 20 خط همزمان

Iran - Sabzevar

P.O.BOX : 419

نقدی بر قیمت گذاری دستوری سیمان / مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار مطرح کرد/

news980212

مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار مطرح کرد/

نقدی بر قیمت گذاری دستوری سیمان
یکی از دلایلی که مدام در مورد پایین بودن قیمت سیمان بیان می شود، موضوع رقابت منفی میان تولید کنندگان سیمان به دلیل مازاد تولید داخلی است. اما سوال اینجاست آیا با وجود عدم افزایش قیمت این رقابت منفی از بین رفته است؟
یادداشت – دکترعلیرضا امیر فراهانی – مدیر عامل شرکت سیمان سبزوار – انفعال در صنعت سیمان یعنی اینکه بیش از سه سال است که قیمت گذاری این محصول را به ظاهر به اهالی و مدیران و انجمن صنفی این صنعت سپرده اند و هنوز کارخانه های سیمان به قیمتهای ارشادی سال نود و سه سیمان خود را می فروشند و فصل بهار رو به اتمام است و هنوز این صنعت نتوانسته است مجوز افزایش نرخ سیمان را از وزارت صمت بگیرد.
بیان چند نکته در مورد افزایش قیمت سیمان لازم و ضروری است.

۱- ضعف و انفعال و عدم وحدت و همدلی مدیران این صنعت باعث شده است که در شرایط تورمی کشور که همه چیز به صورت دلاری محاسبه می شود، قیمت سیمان همچنان ریالی باقی بماند و مسئولان وزارت صمت عدم افزایش قیمت انفعالی سیمان را به پای مدیریت خویش در کنترل تورم بگذارند.

۲-  در شرایطی که طبق آمارهای بانک مرکزی با افزایش شاخص بهای تولید کننده به میزان شصت درصد در سال گذشته روبرو بودیم، عدم افزایش قیمت سیمان حداقل به همین میزان در سال جاری به معنای ورشکستگی صنعت سیمان می باشد.

۳ – یکی از دلایلی که مدام در مورد پایین بودن قیمت سیمان بیان می شود، موضوع رقابت منفی میان تولید کنندگان سیمان به دلیل مازاد تولید داخلی است. اما سوال اینجاست آیا با وجود عدم افزایش قیمت این رقابت منفی از بین رفته است؟
بهتر است در شرایطی که قیمت سیمان به یک پنجم قیمت جهانی آن فروخته می شود، قیمت گذاری را بر عهده بازار بگذاریم تا بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تعادلی آن مشخص شود. مگر این ادعا وجود ندارد که عرضه بیش از تقاضا هست؟ پس این دخالت بی جای مستقیم و غیرمستقیم دولت در تعیین نرخ سیمان بر کدام اصل اقتصادی استوار است؟
میلیاردها دلار در این صنعت سرمایه گذاری شده است و با بی تدبیری در حال تبدیل فرصت درآمدزایی و اشتغال پایدار به تهدید ورشکستگی صنعت سیمان هستیم.

۴- علاوه بر نرخ گذاری دولتی سیمان چندین معضل مهم دیگر در این صنعت وجود دارد که عبارتند از:
الف) توجه بیش از حد مدیران هلدینگ های دولتی به اینکه سهم از بازار خود را به هر قیمتی حفظ کنند.
ب) معضل افزایش نرخ و هزینه های حمل و نقل که مشکلات این صنعت را مضاعف کرده است
ج) وضع تعرفه های وارداتی توسط کشور های همسایه بر سیمان و سایر محصولات صادراتی ایران به دلیل ضعف دیپلماسی اقتصادی در سایه تحریم ها
د) وجود تعرفه های دلاری در بخش حمل و نقل ریلی در بخش صادرات سیمان که هزینه های حمل و نقل ریلی را چند برابر حمل جاده ای کرده است و طبق معمول فرصتها را سوزانده و تهدید ایجاد کرده است.

ه) عدم استفاده از زیرساختها و امکانات بورس کالا برای عرضه و فروش سیمان مخصوصا در بخش صادرات به دلیل وجود مدیریت جزیره ای و غیر سیستمی در وزارتخانه های مختلف اقتصاد و صمت و سازمان بورس….

امیدواریم که با پایان ماه مبارک رمضان وعده افزایش نرخ منطقی برای سیمان محقق شود.

 

اسکرول به بالا